tisdag 14 juni 2011

Recept: Jorgubbsmousse

Tidigare när jag fyllt tårtor med jordgubbsmousse så har jag använt mig av pulvervarianter + eventuellt ett lager med jordgubbsylt för att förstärka jordgubbsmaken. Det funkar bra det också men härom dagen provade jag att göra egen jordgubbsmousse på mitt vis och det blev tusen gånger godare :-)


Hade tänkt använda mig av gelesocker men lyckades inte hitta något passande recept (de flesta mousser skulle det dessutom vara ägg i) så jag gjorde ett eget recept som jag nu tänkte dela med mig av till er :)

Du behöver:
250gram jordgubbar (jag använde frysta)
1,5dl vatten
2dl gelesocker
1,5 dl grädde
Lite citronsaft från flaska
evt marsanpulver

Gör så här:
Koka upp jordgubbarna i vattnet + lite citron tills allt har trådat isär och ser ut som mos, tog ungefär 20-30 minuter i fryst tillstånd. Häll sedan i gelesocker och koka några minuter. Sen ska det stå svalt. När det är helt kallt vispade jag upp grädden och blandade i "jordgubbsmoset". Jag använde lite mindre gelesocker än vad jag angav här och fick då en lite lösare variant så jag hällde i 1-2msk marsanpulver, lät stå i kylskåp en stund och sen var den klar. Tror inte ni ska behöva använda marsanpulver men då vet ni att det funkar utmärkt att göra på det viset om ni tycker den verkar för lös.
Lätt som en plätt och väldigt enkelt att göra- älskar såna recept :-)

(Glömde fotografera moussen så denna bilden är lånad från Dansukker)

3 kommentarer:

  1. Detta recept är perfekt när jag ska bjuda min syster på tårta, hon är vegetarian. Är ju gelatin i allt :(

    SvaraRadera
  2. Är det snabbmarsan pulver du menar?

    SvaraRadera
  3. Ja det är de jag menar :)

    SvaraRadera